Hoe moet je een vergoeding bij je zorgverzekering aanvragen?
Als wij gebruikmaken van zorg, dan merken we niet altijd direct de rekening. Soms krijg je achteraf een nota thuisgestuurd van je zorgverlener, die je vervolgens moet declareren bij je zorgverzekering. Of je moet juist van tevoren aan de balie van je zorgverlener betalen en dan krijg je een factuur mee. In beide gevallen kan je de nota of factuur soms declareren bij je zorgverzekering, van wie je vervolgens een vergoeding zult ontvangen. Hoe werkt dit?

Waaraan moet de nota of factuur voldoen?
Om te beginnen is het belangrijk dat alle belangrijke gegevens op de nota staan. Volledige informatie zorgt voor een snellere afhandeling, zodat je dus ook sneller je vergoeding kunt krijgen. De volgende gegevens zouden op de nota zichtbaar moeten zijn:
– NAW (naam, adres, woonplaats) van de zorgverlener van wie de nota afkomstig is
– NAW, geboortedatum, BSN-nummer en/of klantnummer van de verzekerde (dit ben jij)
– Datum waarop de behandeling heeft plaatsgevonden
– Korte omschrijving van de behandeling
– AGB code van de behandeling

Hoe krijg ik mijn vergoeding van de zorgverzekeraar?
Soms kun je je nota opsturen per post naar je zorgverzekering. Je moet dan een papieren declaratieformulier invullen en de originele nota’s in de bijlage bijvoegen en dit geheel opsturen. Dit declaratieproces per post duur nogal lang, maar gelukkig zijn er ook snellere manieren! Alle zorgverzekeringen verwerken nota’s tegenwoordig namelijk online, via de website of een app. Via de website moet je eerst inloggen in ‘Mijn Omgeving’ (meestal met DigiD). Vervolgens moet je een online declaratieformulier invullen: je kan deze vaak elektronisch invullen, maar je kan het ook uitprinten, invullen en vervolgens weer inscannen. Vervolgens voeg je foto’s of scans toe van de nota’s waarvan je een vergoeding wil vragen. De app werkt op een soortgelijke manier. Zorg dat de nota duidelijk op de foto staat en dat alle benodigde informatie goed te lezen is. Meestal hoor je binnen 10 werkdagen of je vergoeding wordt toegekend. Declaraties die via een app of de website ingediend zijn, worden doorgaans het snelste verwerkt.